Od tutnjave trajekta „Ugljan“ do pogibije pomoraca na trajektu „Lastovo“
29/03/2025
donald trump
TRUMP PILI GRANU PREKO KOJE SE POPEO U BIJELU KUĆU
14/04/2025
Od tutnjave trajekta „Ugljan“ do pogibije pomoraca na trajektu „Lastovo“
29/03/2025
donald trump
TRUMP PILI GRANU PREKO KOJE SE POPEO U BIJELU KUĆU
14/04/2025

DE ARCHITECTURA JADERTINA

Kako je zbog gubitka staništa domaći čovjek postao ugrožena vrsta?

Svrha članka

Bliže se izbori za tijela jedinica lokalne i područne samouprave. Političke stranke, društveni pokreti i samostalni kandidati predstavit će svoje programe, a birači će odlučiti kome će dati glas. Cilj ovog članka je (pokušati) obrnuti proces, tako da najprije građani javno iznesu i rasprave svoja viđenja i  zahtjeve,  a zatim da glasuju za kandidate koji iskažu spremnost te zahtjeve ispuniti, uz uvjet da nas uvjere kako za to imaju stručne i moralne kvalitete.

Uporaba te oblikovanje prostora i građevina imaju znatan utjecaj na kvalitetu života. Odraz je to zeitgeista (duha vremena). Urbanizam i arhitektura svjedoče o aspiracijama i preokupacijama neke  zajednice u određenom vremenu (u pravilu kako su ih odredili oni koji imaju moć).

Iako se kultura življenja i gradnje s vremenom mijenja postoje neka načela koja nadilaze svoje vrijeme  i traju generacijama. Rimski vojni inženjer poznat kao Vitruvije napisao je (na prijelazu iz starog u novi vijek) djelo De Architectura u deset knjiga u kojem je na temelju nasljeđa grčkog graditeljstva i estetike izložio niz pravila o građenju. Zagovarao je ravnotežu između funkcionalnosti, trajnosti i ljepote građevina. Njegovo je djelo postalo nezaobilazni vodič graditeljima od renesanse, preko baroka do neoklasicizma, a i moderna arhitektura vodi računa o njegovim načelima.  

Otvorimo raspravu o različitim aspektima urbanizma i arhitekture Zadra iz perspektive njegovih stanovnika. Iako (u pravilu) nisu formalno obrazovani u građevinskim strukama, Zadrani su krajnji korisnici rezultata rada urbanista, arhitekata i drugih stručnjaka. Kao takvi, oni su najbolji ocjenjivači politike korištenja i oblikovanja prostora svoga grada. Kroz svakodnevne interakcije s okolinom stanovnici Zadra najbolje prepoznaju prednosti i mane određenih urbanističkih i arhitektonskih rješenja. Stoga je ključno javno progovoriti o tome kako postići ravnotežu između estetskih, funkcionalnih i društvenih potreba grada. Ona se ne može osmisliti, ni dostići bez uključivanja mišljenja građana i njihovih povratnih informacija.

Građani znaju što im treba, a imaju i osjećaj za lijepo. Tako su jednu zgradu nazvali Lipotica jer im se sviđa kako se  skladno uklapa u ambijent, drugu Sing Sing jer sliči na zatvor, treću Scavolini jer podsjeća na kuhinjski element.[i] Zadrani znaju cijeniti dobre poteze u razvoju grada, poput dobrog rješenja bulevara, premještanja trajektne i ribarske luke u Gaženicu, izgradnje sportske dvorane Krešimir Ćosić na Višnjiku a ne u Jazinama, izgradnje sustava za prikupljanje i pročišćavanje otpadnih voda, obnove obale Petra Krešimira s dodatkom morskih orgulja, uređenja šetališta na bedemima i sl. S druge strane kritiziraju apartmanizaciju, preizgrađenost, mega projekte, promašena prometna rješenja, sporo i neorganizirano prekopavanje grada, pretvaranje poluotoka u turističko naselje, neodržavanje zgrada i gradskih četvrti, zapostavljanje zelenila itd.   

Vrijeme je da se zapitamo: Gdje se grad može širiti? Do koje mjere ga povećavati? Kako ga razvijati? U čijem interesu?  Tko su nam uzori? Kakvi su nam estetski kriteriji? Mislimo li o potrebama građana? Na kraju, kakav grad Zadrani žele, što nam nosi budućnost?

Sada je pravi trenutak da nova generacija gradskih čelnika, urbanista i arhitekata napravi značajan iskorak u razvoju Zadra,  usporediv s povijesnim pomacima poput premještanja trajekata i ribarskih brodova iz gradske luke te povezivanja grada s autoputom. Kroz povijest grada, vizionari su svojim idejama i trudom osmišljavali i realizirali projekte koji su Zadru otvarali perspektivu da se u budućim vremenima  modernizira i razvija sukladno novim potrebama i izazovima.

Prijedlog je – raspisati međunarodni natječaj za izradu prostornog plana grada s ciljem poboljšanja uvjeta života građana, prilagođavanja klimatskim promjenama i razvoja održivog društva i gospodarstva.

Ča je Monte Carlo kontra Zadru gradu

Pođimo od izjave iz  2014. godine dane povodom otvaranja natječaja za izradu prostornog plana uređenja predjela Ravnica kako će Zadar postati Monte Carlo – „grad u kojem je užitak živjeti i u koji će se svi željeti nastaniti“.   

Nekima je ova vizija bila prihvatljiva, drugi su mislili suprotno. Čuvši da se  Monte Carlo spominje kao uzor Zadru jedan kapetan na jahtama koji tamo često boravi uzdahnuo je:  „Oprosti im Bože jer ne znaju što govore“. Na pitanje: „Zašto?“, objasnio je društvu u kafiću da je to grad za bogate, a ne za običan narod. Na to se netko nadovezao: „Pomozi nam Bože ako znaju što govore“.

Kneževima Monaco i njegov glavni grad istog imena (u kojem je Monte Carlo jedan kvart) zbijena je na uskom prostoru od oko svega 2 četvorna kilometra, na kojem živi nešto preko 30.000 ljudi. S obzirom na to da je potražnja za stanovima velika, a prostor jako skučen gustoća gradnje je visoka. Grade se neboderi, zgrada na zgradu, nasipa se more kako bi se stvorio prostor za novo gradilište. Monaco je grad za bogate. Kako je objasnio naš kapetan, mjesto gdje se ne plaćaju porezi, legaliziraju prihodi, „pere“ novac, skriva imovina, ulaže u nekretnine. Gdje se bogataši razmeću besramnim luksuzom i ekstravagancijom, gdje cvijeta elitna prostitucija i gdje si prosječan građanin ne mogu priuštiti stanovanje. Iako je poznat po svom glamuru i bogatstvu, Monaco je, u određenom smislu, i simbol velike socijalne i ekonomske nejednakosti. Kao grad za odabrane.

Čak 48.000 ljudi iz Francuske i Italije putuje svaki dan na posao u Monaco. Možda je Monaco grad u koji svi žele živjeti, ali si to ne mogu priuštiti jer im je preskup. Onima kojima skupoća ne smeta mogu u njemu uživati – ako im odgovara njegov glamur.

U Monacu su troškovi života visoki. Četveročlana obitelj treba oko 6.500 € mjesečno za pokriće tekućih životnih troškova, kojima treba dodati cijenu stanovanja. Cijene stanova lete u nebo. Za svotu od oko milijun (američkih) dolara (917.000 US$) može se kupiti garsonijera od svega 17 četvornih metara. Dakle, četvorni metar košta i do 54.000 US$. Mnogi stanovi služe za ishođenje prebivališta radi poreznog statusa ili su čisto ulaganje, pa vlasnici u mnoge od njih rijetko navraćaju. S druge strane, državljani Monaca, njih oko 10.000, imaju razne olakšice, poticaje i povlastice (prednost u zapošljavanju, subvencionirano stanovanje i sl.) kako bi im se omogućilo živjeti u svom gradu.  

U Zadru cijene stanova, za financijske mogućnosti domaćih ljudi, također lete u nebo. U prosjeku su oko 3.000 € po metru četvornom, što znači da za stan od 80 kvadrata treba platiti oko 240.000 €, što nije lako ako je prosječna plaća 1.123 €. Za atraktivnije lokacije traži se preko 8.000 € po metru četvornom, s tim da se može naći i obavijest kako se radi o nedovršenom (roh-bau) stanu. U Zadru ima 12.000 stanova u kojima nitko ne živi, pa se i ovdje očito radi o ulaganjima, tj. pretvaranju novca u beton i cigle.

Cijena najma stana – ovisno o njegovoj lokaciji i veličini – u prosjeku iznosi oko 1.000 € mjesečno. Zbog tih visokih cijena mladi Zadrani i Zadranke teško mogu  priuštiti stambeno osamostaljenje od roditelja radi zasnivanja svoje obitelji u svom domu. Tako se uklapaju u hrvatsku statistiku po kojoj prosječna dob odlaska mladih iz roditeljskog doma iznosi 33,4 godine i najviša je u Europskoj uniji.  Ako si – uz mnoga odricanja – mladi uspiju  priuštit unajmiti stan, nikad ne znaju hoće li im najam biti otkazan dolaskom turističke sezone. Sve to ima odraz na demografsku obnovu. Zadar je sveučilišni grad  gdje je studentima smještaj sve nedostupniji. Društveno poticana stanogradnja (POS) i izgradnja studentskih domova u maloj mjeri ublažavaju problem.  

Statistika je pokazala da Zadarska županija prednjači po izgradnji. U njoj je 2021. bilo  čak  816 novoizgrađenih odnosno nadograđenih zgrada, od čega 143 u Zadru. Tome bi trebalo nadodati pretvaranje niz stanova u turističke smještajne jedinice, tzv. apartmane.

Jedan je gradski dužnosnik ovu veliku izgradnju u Zadru prokomentirao riječima: „Što ćemo kada svi žele imati stan u Zadru? Ne može ih se toliko proizvesti, kolika je potražnja”.

Odgovor na pitanje „što ćemo?“ je jednostavan. Prvo, ne moramo udovoljavati svim zahtjevima potražnje. Ne moramo svakom poduzetniku ili nekomercijalnom kupcu iz Slovačke, Njemačke ili drugih dijelova domovine omogućiti da kupi ili izgradi stan ili kuću, kako bi novac pretvorio u nekretninsku imovinu, uložio u turizam ili imao smještaj za odmor kroz nekoliko ljetnih tjedana. Ne radi se o proizvodnji solarnih ploča, tenisica ili usisavača gdje povećanje proizvodnje zbog zadovoljavanja povećane potrošnje donosi neupitnu korist. Ovdje neumjereno povećanje izgradnje može napraviti štetu  gradu i njegovim stanovnicima, a donosi zaradu ljudima koji često žive daleko od Zadra.

Zelenilo

Vratimo se na Monaco. Unatoč gustoći gradnje, oko 20% njegove površine je pod zelenilom. Kroz povijest je hortikultura imala značajnu ulogu u ozelenjivanju kneževine, pa tako danas tamo raste  92 vrste stabala iz svih krajeva svijeta, a parkovi su ukras i simbol uređenog grada.[ii]  

Zadarski perivoji imaju svoje korijene u dalekoj povijesti (vidi bilješku na kraju teksta[iii]), no novije vrijeme nije im bilo sklono.  

Nakon Drugog svjetskog rata nisu građeni novi gradski perivoji (osim Jarula), ali je grad imao dosta zelenila u privatnim vrtovima koji su služili poljoprivredi (npr. Reljini vrtovi) ili kao ukras kuća (primjer  vile kraj bivše zgrade tvornice Maraska, danas zgrada Zavoda za povijesne znanosti). Tvornice poput TIZ-a, gradska bolnica, naselja poput Arbanasa, mnogobrojne vojarne i ulice imale su zelene površine. Bolnica je imala čak povrtnjak i voćnjak na prostoru današnjeg parkirališta. Borove šume na Boriku i Punti Bajlo ostale su sačuvane.

Međutim, tijekom vremena zelenilo je nestajalo. Gradila su se nova naselja poput Bilog Briga, Novog Bokanjca itd. bez zelenih površina. Gradnja je postajala sve gušća. Nove kuće su nicale u vrtovima i dvorištima postojećih. Kada su propala poduzeća locirana u gradu uklonjene su ne samo tvorničke hale, već i stabla koja su ih okruživala. Tako je u prostoru nekadašnjeg TIZ-a  i oko njega izgrađen niz zgrada bez zelenila. Preostala je neuređena livada planirana za izgradnju velikog nebodera u obliku jedra.

Građevinski bum gradi zgradu do zgrade kao u ulici Nikole Tesle, preko puta bivšeg Bagata ili novog naselja preko puta marine na Boriku. Izgrađen je i veliki broj „urbanih vila“ bez obaveznog 20% zelenih površina. Priča se da su se u zelene površine građevinskih parcela uračunavali susjedni vrtovi. Po medijima ljudi upozoravaju na kršenje propisa o zelenim površinama. Uz to, nepotrebno trošimo prostor na veliki broj benzinskih crpki (Zadar ih ima 40-ak u malom radijusu od centra) i trgovačkih centara koji niču jedan pored drugoga. (Na bivšem igralištu NK Omladinac pored autobusnog kolodvora niknuo je trgovački centar s natpisom Konzum, iako su, kažu, prodavači terena protivnici konzumerizma). Poslovna područja niču kao gljive poslije kiše u Bokanjcu, Crnom, Gaženici, Bibinjama…

Za kvalitetu života u Zadru zelenilo će biti ključno. Procijenjeno je da će Zadar biti ugrožen visokim temperaturama zbog klimatskih promjena, čemu posebno doprinosi UHI  (Urban Heat Island – Učinak otoka urbane vrućine). Radi se o porastu temperatura kojem doprinosi urbana jezgra koncentracijom materijala (korištenih u izgradnji zgrada, cesta, automobila) koji upijaju i zrače toplinu poput asfalta, betona, stakla, metala, plastike itd. Od pet analiziranih hrvatskih gradova najbrži i najviši rast broja dana s temperaturom iznad 200 C doživjet će – kažu – pored Rijeke, Zadar.  Zelene površine smanjuju UHI učinak.

S druge strane padavina će vjerojatno biti rjeđe, ali će biti sve više poplavnih pljuskova s kojima Zadar  već ima problema. Pročelnik za graditeljstvo je objasnio:

„Građevinske dozvole su sigurno izdane u skladu sa zakonom, no činjenica je da nakon izdavanja uporabne dozvole pojedini investitori rade promjene u prostoru. Kada bi svi poštivali urbanistički plan i držali se postojeće odredbe s 20 posto zelenila, ne bismo imali problema sa zelenilom, a niti s bujičnim poplavama. Mnogo je onih koji nakon uporabne dozvole asfaltiraju, betoniraju, prošire put, naprave igralište, nadstrešnicu, a sve je to ilegalno. Svi traže sebi malo bolji život unutar građevinske čestice, za garažu, roštilj, ali kada svi to napravimo ogromnu količinu oborinskih voda svedemo na ulicu, a ona je projektirana za oborinsku vodu s ulice. Moramo se svi više držati pravila i regula i imat ćemo manje problema.“

U svakom slučaju, imamo malo zelenila, bilo zbog nepridržavanja propisa ili njihove neadekvatnosti.

Što se pridržavanja propisa tiče, za to postoje inspekcije koje bi trebale imati dovoljno motiviranih inspektora, pogotovo što Zadar i okolica već duže „uživaju“ graditeljski bum. Njega bi uz razvoj komunalne infrastrukture (zbog koje se kopa na sve strane) trebala pratiti i administrativna infrastruktura koja uključuje i odgovarajući kapacitet inspekcijskih službi.

Ako pozovete građevinsku inspekciju jer je prilikom radova na prenamjeni stana u turistički apartman probijen plafon stana na katu ispod, pri čemu je pala žbuka na stol od kojeg se časak prije digla stanarka, inspektori će vam objasniti da hitno izlaze po pozivu samo ako je ugrožen ljudski život, da se neki od kolega nalaze na bolovanju, a njih dvojica ne mogu „pokriti“ mnogobrojne prijave. Tko provjerava kakve su preinake učinjene u apartmanima nakon što je za njih ishođeno potrebno odobrenje? Dodaje li se još jedna kuhinja, što je kriterij za pretvaranje jednog u dva stana?  

Propisani odnos tlocrtnih površina svih građevina na građevnoj čestici prema ukupnoj površini građevne čestice (izražen u postocima) uobičajeno se kreće između 30% i 40%. Ostatak može biti zelena ili popločana površina ili parking. Prostorni plan Zadra propisuje da minimalni postotak zelenila na čestici mora biti 20%. Pri tome je od velike važnosti propisana minimalna površina građevinske parcele (veća parcela, veća površina za zelenilo) kao i stalan učinkovit nadzor. 

Program Zadarske županije za ublažavanje klimatskih promjena, prilagodbu klimatskim promjenama i zaštitu ozonskog sloja je utvrdio neke klimatološke parametre, ali je daleko od toga da je ozbiljnije utjecao na izradu i provedbu urbanističkih planova.    

Arhitektura u Zadru još je daleko od korištenja zelenila u oblikovanju fasada zgrada, što postaje svjetski trend. Izuzeci su poneke stare zgrade koje bi mogle biti inspiracija domaćim arhitektima.

Nekoliko (od tisuću) crtica

Nije za majke s djecom

Paradigma odnosa „struke“ prema građanima  je raskrižje ulica Nikole Šubića Zrinskog, Marka Marulića i Ravnice. Ono je svojevremeno bilo dobro riješeno kružnim tokom koji je bio protočan za vozila i logičan za pješake. Onda je uslijedila rekonstrukcija raskrižja proširenjem ceste i postavljanjem semafora. Česta je slika da se stvaraju kolone na semaforima, dok je raskrižje prazno.

Nakon rekonstrukcije, nogostup u ulici Nikole Šubića Zrinskog postao je preuzak (značajno ispod propisanog minimuma) i opasan za pješake. Oni se teško mogu mimoići bez silaska na kolnik, a izloženi su opasnosti od krivog koraka kad pored njih projure vozila –  posebice autobusi ili kamioni.

Uz to, pješaci redovito pretrčavaju preko kolnika jer su pješački prijelazi nelogično postavljeni i iziskuju znatno zaobilaženje. Veliki reklamni elektronski pano koji bljeska s izmjenama poruka odvlači pažnju vozačima (kojima je zabranjeno gledati u mobitel) s takvih nepropisnih pretrčavanja. 

Raskrižje ne može dobiti uporabnu dozvolu. Na zidu bolnice dugo je stajao grafit Vratite „nan“ naš kružni tok.

Pitanje je, ako nogostup nije za majke s djecom, za koga je onda napravljen?  Bolje se zapitati za koga to gradimo grad?

 

Kako izaći iz parkiranog auta

U ulici Kralja Dmitra Zvonimira  parkira se s obje strane ulice. Pri tome automobili parkirani na sjevernoj strani ulice djelomično ostaju na kolniku. Vozač mora najprije zaustaviti auto na kolniku kako bi izišli putnici s lijeve strane auta. Ako susjedno parkirno mjesto nije slobodno, iskrcani putnici čekaju na kolniku. Zatim vozač parkira auto na parkirno mjesto i otvori vrata preko dijela kolnika, tako da se mora zaustaviti promet. Iskrcavaju se putnici s lijeve strane auta, izvlače stvari, dječja kolica i sl. Sada svi zajedno moraju prijeći ulicu. Postoje tri pješačka prijelaza do kojih se može doći samo hodanjem po kolniku.[iv] Ulica je ravna, pa mnogi vozači ubrzaju vožnju. Nema ležećih policajaca, niti kamere za registriranje brzine. Uz to, bedemi su kulturno dobro i njihova vizura ne bi trebala biti narušena automobilima. Naravno, drvored uz bedeme na bivšem nogostupu je posječen.

parking

stari Zadar

Prostorni plan

Svjedoci smo stalnih izmjena i dopuna prostornog plana. Ulagači kažu što žele, struka izradi prijedlog izmjena i dopuna plana, zatim gradska vlast te planove usvoji. Građani ne plaćaju arhitekte i urbaniste da izrade prostorni plan kakav odgovara žiteljima grada.

Povodom uvrštenja jedne stambene zgrade u turističku zonu namijenjenu hotelima napisao sam primjedbe na plan.

  1. Zgrada je sagrađena 1935/1936. godine kao stambena zgrada (vidi znanstveni članak  Dražen Arbutina: Moderna arhitektura Zadra – Uvod u njeno razumijevanje; Prostor: znanstveni časopis za arhitekturu i urbanizam, Vol 9, No 2(22), 2001.) i dan danas, nakon 88 godina, služi toj svrsi, dakle za stanovanje kao stambena zgrada.
  2. Zgrada je sredstvima vlasnika stanova i novcem EU fondova energetski obnovljena 2018. godine.
  3. Zatečeno stanje i interesi građana moraju se poštivati. Ne može se sve komercijalizirati u interesu investitora svake vrste. Zadrani žele sačuvati svoj grad, svoju imovinu i svoj način života, što bi trebao biti i prioritet svake gradske vlasti koju izabiru na izborima. Prenamjene prostora mogu se prihvatiti samo tamo gdje su logične, gdje ne mijenjaju stoljetno svrsishodno korištenje prostora i gdje ne ometaju građane, mijenjajući njihov stil života i 
  4. Zaostajemo za razvijenim gradovima koji vode sve više brige o svojim građanima i udobnostima njihova života, npr. zabranom iznajmljivanja stanova u stambenim zgradama turistima, očuvanjem zelenih površina, niskom gustoćom izgrađenosti, stvaranjem pješačkih zona i sl. Kod nas se grade uski nogostupi koji ne mogu dobiti uporabnu dozvolu, zamjenjuju se funkcionalni kružni tokovi nerazumnom prometnom regulacijom, interpoliraju se u urbanističko tkivo grada predimenzionirane zgrade neobičnih oblika kako bi do maksimuma iskoristile neuvjetne građevinske parcele, cijela se povijesna jezgra pretvara u zonu turizma čiji su sadržaji apartmani, pizza cut, gumeni bomboni i patkica, ruše se stabla za izgradnju nepotrebnih trgovačkih centara itd. Izgrađeni stanovi i zgrade uglavnom se većim dijelom godine se ne koriste, pa grad postaje naselje spuštenih roleta. Svojevremeno sam bio predsjednik Odbora za prostorno uređenje  Gradskog vijeća koji je u ono vrijeme zaključio da treba ograničiti dopuštenja gradnje trgovačkih centara jer ih ima previše i čuvati prostor za građane i njima potrebne sadržaje. Sada se i stoljetne stambene zgrade stavljaju u turističku zonu i žele prenamijeniti u hotele. Sve ima svoje granice. Čak i kad je od zadarskih prostornih planera, previše je.“ 

Vlada je srećom uvela ograničenja na otvaranje apartmana u stambenim zgradama, ali ne radikalnu poput recimo Barcelona koja za to traži da apartmani imaju poseban ulaz. Uz to, pribavljanje potrebnih suglasnosti stanara za kratkoročno iznajmljivanje stanova podložno je podmićivanju stanara, posebno onih s manjim primanjima. Turisti su na odmoru, dovoljno je da ljeti do 2 sata u noći razgovaraju na balkonu smetajući stanare koji trebaju spavati. Da ne govorimo o buci koju rade kad se pijani u sitne sate vraćaju u apartmane u kojima nema recepcionara, kao u hotelima, koji bi se brinuo za kućni red. Znamo li  koga stanari mogu zvati u 3 sata u jutro ako se turisti ne pridržavaju kućnog reda. Vlasnika stana koji je u vikendici ili u drugom gradu? Komunalnog radara koji nije dostupan izvan dnevnog radnog vremena? Policiju koja je prezaposlena i ima prječeg posla od stišavanja raspjevanih turista?

Vrata Zadra

Projekt Vrata Zadra ne može biti prioritet u gradu u kojem manjka vrtića, staračkih domova, stanova pristupačnih građanima,  škola koje rade u jednoj smjeni i imaju cjelodnevni boravak, primjereno dostupne zdravstvene skrbi i još mnogo toga.  

Graditi podzemnu garažu, kazalište, kongresnu dvoranu, smještaj za studente, a zatim dodavati komercijalne sadržaje poput hotele visoke kategorije i sl., samo bi opteretilo centar grada koji već sad sve više liči na turističko naselje, a sve manje grad. Takva mega interpolacija konkurirala bi vizurama grada i njegovom povijesnom štihu. Poluotok ne treba opterećivati mega interpolacijama, već zadržati njegovu autentičnost i sklad, planirati održiv broj posjetitelja, uz što veći udio domaćih stanovnika. Na prostoru Ravnica bilo bi dobro iskopati kanal te proširiti park Vladimira Nazora, čime bi se uz kanal dobila rekreativna zona poput one na Vruljici. 

Parkiranje na poluotoku treba prvenstveno osigurati njegovim stanovnicima, a posjetitelji bi trebali parkirati na udaljenijim parkiralištima s osiguranim  redovnim prijevozom do poluotoka, slično kao u Veneciji.

Što je ljepše, skladnije i gradu primjerenije?

 
Vruljica

 

Građenje u Vruljici komentirao sam

Komentar betonizacije Vruljice

Komentar betonizacije Vruljice

 
Maraska

Evo izvatka iz članka koji nam – između redaka – daje objašnjenje projekta. U njemu piše da je arhitekt Boris Podrecca dobio zadatak „redizajna zgrade bivše tvornice 'Maraska', koja postaje prvi gradski hotel s pet zvjezdica“ uz napomenu da  će se iza postojeće zgrade izgraditi  „aneks hotela te poseban rezidencijalni dio s čak 200 stambenih jedinica“. Zatim se navodi kako mnogim Zadranima upravo taj potonji dio (dakle, dodaci) najviše smeta, jer su postali sve osjetljiviji na megalomanske projekte u gradu, muči ih manjkava prometna infrastruktura, a posebno su revoltirani sječom stabala i nedostatkom brige o postojećim zelenim površinama koje sve češće nestaju pred bagerima.

proporcija i sklad nekad

Proporcija i sklad nekad

disproporcija i nesklad sada

Disproporcija i nesklad sada

 

Podrecca je imao odgovor: „U cilju mi nikad nije bila izgradnja 'hotelčina' od osam i više katova, već luksuznih hotela od tri kata koji su uklopljeni u ambijent“. Što se aneksa i stanova tiče kaže : “Dopustili smo da postojeća zgrada tvornice bude 'kraljica' u novom ruhu mi smo taj program raskinuli na dva dijela (drugi dio su novi hotel i stanovi) i u svakom tom dijelu upotrijebili različit arhitektonski stil i drugu kromatiku“. Filozofiju ovako povezanog građevinskog bloka Podrecca je objasnio: „Recimo da je Maraska 'mama' a novi hotel i stanovi, '„curica' i 'dečko'. Oni skupa čine jednu familiju“. Dodao je: „Kao arhitekti dobijemo jedan zadatak ili program. Ne možemo investitoru reći dajte nam nešto drugo. Od toga što dobijemo moramo napraviti najbolje što znamo i možemo“. S ovim zadnjim se moramo složiti.

Kad stavimo sa strane tumačenje arhitekta onoga što je projektom  želio postići, ostaje nam viđenje njegova uratka od strane  građana. Interpretacija mnogih je da je hotel „kraljica“, čiju obnovu i uređenje svi pozdravljaju, u stvari samo smokvin list za izgradnju mega građevine koja se ne uklapa ni u ambijent, ni u prostor, a služi za „utrpavanje“ što većeg broja luksuznih stanova koji će služiti raznoraznim ulagačima za pretvaranje gotovine u betonsku štednju i možda kao dom pokojem superbogatom Zadraninu koji će time, uz malo skučen pogled na more, dobiti dodatni poguranac svome prestižu.

Problem metafore o skladnoj obitelji je u tome što djeci „mame Maraske“ ne možemo tepati „curica“ i „dečko“, jer je vidljivo da se radi o odraslim klipanima koji su nadrasli svoju mamu i sad se s njom gužvaju u skučenom prostoru građevinskog bloka. 

maraska

Mama s dječicom (koja nažalost nisu nasljedila njenu ljepotu)

 

Za novu arhitekturu u Zadru, Podrecca kaže da nije vidio groznih stvari, da se radi o prosječnoj arhitekturi, ali da ne može puno o tome govoriti jer je zapravo vidio mali dio grada, samo ono na putu do i od gradilišta. Zadrani ne vide svoj grad samo u prolazu, već u cjelini, i takvog ga svakodnevno žive i osjećaju. Njima harmoniju Podreccine  „poetike u prostoru“ očito kvari prizvuk komercijalizirane megalomanije.  Vidjet ćemo hoće li Zadrani dati ime projektu? (Npr. nabujak – od francuske riječi „souffler“ – naduti se, napuhati se ili nabujati).

Luksus i održavanje

Stanovi, hoteli, apartmani, urbane vile koji niču u zadarskom građevinskom bumu redovno se reklamiraju kao luksuzni. Reklo bi se luksuz na sve strane. Ako preskočimo pitanje kome i čemu luksuz služi, ostaje tužni problem održavanja okoliša i ambijenta. U kvartovima, pa i u onim s luksuznim stanovima zelene površine su zapuštene, fasade išarane, poslovni prostori zjape prazni, rukohvati otpadaju itd. Ako se Zadar u nečemu ima ugledati na „Monte Carlo“ onda je to održavanje zgrada, kvartova i ambijenta koji tamo ne propadaju zbog zapuštenosti.

odrzavanje

Zaključak

Na urbanizam i arhitekturu Zadra znatno je utjecalo:

  • Rušenje jugozapadnih zidina i otvaranje grada moru do 1875.
  • Razaranje grada u Drugom svjetskom ratu
  • Poslijeratna izgradnja koja nije išla za obnovom stare jezgre (poput Varšave ili Münchena), već je u nju interpolirala zgrade „modernog“ stila i to tako da su pojedine blokove projektirali razni arhitekti bez nekih konzistentnijih načela. Pri tome je, na sreću, ostala neizgrađena obala Petra Krešimira, što uz parterno uređenje Foruma daje jezgri atraktivan pristup moru i zelenilu.
  • Preseljenje brodogradilišta u Lamljanu, a kasnije trajektne i ribarske luke u Gaženicu.
  • Gusta izgradnja koju omogućavaju stalne izmjene prostornog plana radi pogodovanja ulagačima bez vođenja računa o građanima i budućnosti grada.
  • Pretvaranje gradske jezgre u turističko naselje
  • Sad treba napraviti novi prostorni plan koji bi koristio najbolja iskustva i trendove urbanizma u svijetu

 


[i] Šteta što se za širenje prostora muzeja stakla nije koristila obližnja zgrada slične arhitekture koja još nije našla svoju namjenu, umjesto nadograđivanja ambijentu bedema strane interpolacije.

[ii] Brižno se održavaju parkovi (Egzotični vrt, Vrt ruža princeze Grace itd.), a postoji i Staza baštine Kneževine (Principality Heritage Trail) koja vodi kroz tematske nasade kao što su Japanski vrt, vrt Mala Afrika itd.

[iii] Prvi 1829. po odluci i zamisli austrijskog vojnog upravitelja baruna Franza Ludwiga von Weldena, pasioniranog botaničara koji je vojni objekt – najveći zadarski bastion Grimani – pretvorio u park i predao ga „na ugodu i njegu građanima“. Tada mu je nadjenuti naziv Gradski perivoj, a danas se zove  Perivoj kraljice Jelene Madijevke. Drugi park je otvoren 1890. zaslugom austrijskog namjesnika za Dalmaciju Dragutina Blažekovića, ponovo prenamjenom vojnog objekta, ovaj put bastiona Forte. Nazvan je Vojni perivoj jer ga je izgradila vojska i nad njime neko vrijeme imala upravu. Danas je to Perivoj Vladimira Nazora.

Na poluotoku su sačuvane još neke zelene površine poput parka Jurja Dalmatinca iza carinarnice (bivše ribarnice) i parka Šimuna Kožićića Benje kraj crkve Gospe od zdravlja. U Drugom svjetskom ratu srušene i nikad obnovljene zgrade na Novoj rivi (danas Obala Petra Krešimira IV) izgrađene zahvaljujući uklanjanju gradskih bedema oko 1875. ostavile su mjesta za zelenilo u perivoju Riva. Zelenilo je još opstalo u Kapetanskom parku iza Sv. Dimitrija, perivoju Jarula, Trgu kneza Višeslava, kao i stabla na trgu Petra Zoranića.  Preko mosta opstao je park Vruljica ali se i tamo grade velike stambene zgrade. 

[iv] Nekad su e uz bedeme parkirali turistički autobusi, pa su putnici izlazili na cestu usred prometa, umjesto da ih se „po komodu“ iskrca na parkiralištu na Ravnicama i da kroz park dođu do grada.