ZAŠTO JE KRITIČKO MIŠLJENJE KORISNO?

Kroz medije nas neprestano zasipa ogroman broj informacija koje dolaze iz niza izvora – često nepouzdanih, manipulativnih, populističkih, interesno usmjerenih, reklamnih itd. One uz istinitu, sve češće sadrže mitove, fantazije, propagandu, teorije urote, potrošene svjetonazore, opasne narative, laži i čiste gluposti. S druge strane, dominantni mediji imaju monopol na stvaranje slike o društvenim zbivanjima i njihovo vrednovanje. Pitanje je kako veliku kvantitetu informacija filtrirati i koristiti za zdravorazumsko shvaćanje i vrednovanje događaja o kojima dobivamo saznanja.
Mediji promoviraju interese svojih vlasnika (skrivenih iza korporacija osnovanih po raznim financijskim središtima), odnosno interese političkih, privrednih, svjetonazorskih, građanskih, vjerskih i drugih grupacija koje vlasnici ili urednici medija podržavaju. Kroz medije, posebice televiziju, slušamo i gledamo uglavnom iste ljude, kroz knjige i tiskovine do nas dopiru tekstovi odabranih koji komentiraju i vrijednosno prosuđuju vijesti i tumače nam svijet oko nas. S druge strane, s društvenih mreža dolaze često neprovjerene obavijesti i dvojbeni komentari upitnih motiva.
Sve je veća opasnost od botova – (mrežnih robota) računalnih programa koji sve više uz pomoć umjetne inteligencije samostalno izmjenjuju poruke s ljudima u računalnim komunikacijama radi prenošenja društvenih, komercijalnih, političkih i drugih poruka.

Botovi se mogu predstavljati kao ljudi i prepoznati i manipulirati našim mislima i osjećajima kako bi nas naveli na zauzimanje određenih stajališta ili poduzimanje određenih aktivnosti.
Tvrtkama koje stvaraju i vode platforme društvenih mreža nije cilj širenje istine i promoviranje kritičkog mišljenja, već je privlačenje pozornosti korisnika bez obzira kojim sadržajem to postižu sve u cilju maksimalnog povećanje angažmana korisnika. Tvorci algoritama su dugotrajnim iskustvom došli do zaključka da bijes više motivira na daljnje pretraživanje i angažman na mreži nego umjereni sadržaji. Osjećaj straha i bijesa izaziva ugroza nekog dobra ili vrijednosti važne korisniku pa algoritmi pronalaze i šire sadržaje koji apeliraju na limbičke sustave našeg mozga.
Neuroznanstvenik Jaak Panskepp smatra da sirovim emocionalnim osjećajima, instinktivnim emocionalnim ponašanjem i pratećim tjelesnim odgovorima upravlja najmanje sedam relativno različitih subkortikalnih sustava, koje dijelimo s mnogim životinjama, posebice sisavcima. Među njima su istraživanje okoline, strah, bijes i panika/tuga.
Jedna inženjerka društvenih mreža je napisala:
“Nekoć sam naivno vjerovala da društvene mreže mogu povećati društvenu svijet i proširiti perspektivu zajedničke ljudskosti međusobnim povezivanjem predčeonih režnjeva kod milijuna ljudi. Sad shvaćam da tvrtke društvenih mreža nemaju poticaja za povezivanje predčeonih režnjeva. Takve se tvrtke potiče stvarati povezane limbičke sustave – a to je mnogo opasnije za čovječanstvo.“[1]
Stoga je potrebno sustavno i svestrano razmišljati kako ne bismo pasivno primali i na prvu prihvaćali servirane tvrdnje i prepuštali se refleksno stvorenim emocijama, već bili u stanju doživljavati realniju sliku svijeta oko nas.
Pri tome moramo imati na umu jedno od najvećih znanstvenih otkrića u povijesti ono Sigmunda Freueda kako nas naš mozak manipulira našim viđenjem/doživljajem svijeta kroz psihološke obrambene mehanizme (poput potiskivanja; poricanja; projekcije; transfera agresije itd.) što dovodi do najvećeg neprijatelja kritičnog mišljenja – potvrđujuće pristranosti (confirmation bias). Prihvaćamo samo ono što potvrđuje naša postojeća stajališta, svjetonazor i viđenja.
Isto tako, moramo stalno voditi računa o poruci nauroznanstvenika Jaaka Pankseppa, da „znanost o spoznaji, koja se još uvijek gotovo isključivo oslanja na računalnu teoriju o svijesti može biti okrenuta naglavce kad akademici shvate kako su ljudske misli snažno pod utjecajem osjećaja.“[2]
Tu je i analiza Davida Kahnemana koji objašnjava dva načina razmišljanja, ono brzo čime interpretiramo zapažanja radi orijentacije u danom trenutku i ono sporo koje preispituje prvi zaključak u kad u njega posumnjamo.
__________________________
[1] Yuval Harari: Neksus, Zagreb 2024.; str. 285.
[2] Jaak Panksepp, Lucy Biven: The Archaeology of Mind – Neuroevolutionary Origins of Human Emotion; W.W. Norton & Co, New York, 2012.; str. 46.- 47.

Sigmund Freud

Jaak Panskepp

Daniel Kahneman
Cilj ovog portala je da se povremeno zaputimo u avanturu otkrivanja. Baviti se rekreativno misaonom gimnastikom. Moto je
COGITO (CUM GRANO SALIS) ERGO SUM
Mislim (s zrnom soli) dakle jesam,
Po Spinozi ako čovjek misli, znači da postoji. Misliti sa zrnom soli dokaz je promišljenog ljudskog postojanja.
27.3.2025.